Uit het leven van een lokale coöperatie gegrepen

Het heeft zo zijn voordelen om een lokale coöperatie te zijn. Het merendeel van je vennoten leeft niet al te ver en indien nodig kan je zelfs bij de betrokkene gaan aanbellen. Zo had een vennoot zijn e-mailadres niet vermeld toen hij zijn aandeel kocht. We hadden alleen een adres op de bankoverschrijving.  Na tevergeefs speurwerk in de telefoongids en op het internet trok onze medewerkster eropuit – het emailadres is immers belangrijk om een betaalbewijs te kunnen sturen en contact te kunnen houden. 

Ze vertelt dat de zoektocht wat voeten in de aarde had: “Eerst stond ik aan de verkeerde deur: een jonge Nederlandse vrouw met pasgeboren baby op de arm opende de deur. Ze kende onze vennoot niet. Terug thuis zag ik dat ik me van huisnummer had vergist. Ik ben teruggegaan naar de straat, heb dan aan de juiste deur aangebeld,  maar ondanks het brandende licht deed niemand open.  Nadat ik meerdere keren had aangebeld (EnerGent stalkt!), wou ik een briefje schrijven en dat in de bus te steken. Toen kwam net een man aangefietst. Het bleek de buurman te zijn. Hij heeft zijn buurman dan opgebeld, maar ook de gsm werd niet beantwoord. De buur heeft me wel het gsm-nummer van onze vennoot gegeven: de buurman had immers al van EnerGent gehoord en was ook geïnteresseerd om vennoot te worden. Die avond heb ik onze vennoot nog eens gebeld en iets ingesproken op de voicemail. ’s Anderendaags heeft de betrokkene zelf teruggebeld. Hij was bovendien blij contact te hebben, want hij had een specifieke vraag: namelijk het aandeel op de naam van zijn petekind te zetten.”