Gentse Feesten Debat | ‘Energie en maatschappelijke omwenteling’ Hoe wordt energie betaalbaar en ecologisch?
De debatten zijn al 37 (!) jaar een vaste waarde tijdens de Gentse Feesten. Hierbij worden cademici, activisten, kunstenaars, syndicalisten, middenveldorganisaties en geëngageerde burgers samengebracht rond urgente maatschappelijke thema’s. De debatten zijn geen klassieke praatprogramma’s. Er wordt bewust gekozen voor verdieping, kritische duiding en ruimte voor publiek debat. Elk thema wordt gedragen door sterke moderatoren en deskundige panelleden met uiteenlopende achtergronden en ervaringen.
Dit jaar komt ook het thema energie naar boven, want het neo-liberalisme geeft geen maatschappelijke en duurzame oplossing. De geo-politieke en militaire spanningen leiden tot machtsconcentratie en superwinsten. Stijgt de vraag naar energie? Kan de economie en de huishoudens met minder? Welke energie is het meest ‘rendabel’ en ecologisch? Transitie naar hernieuwbare energie… hoe en wanneer? Welke reconversie voor ondernemingen en transformatie voor huishoudens?
Een pak interessante vragen, waar een mooi panel (inclusief onze voorzitter) zich over zal buigen.
- Aviel Verbruggen (Emeritus hoogleraar UAntwerpen, milieu-econoom)
- Dirk Van Evercooren (Hernieuwbare energie deskundige bij 2degNRG)
- John Vandaele (voorzitter energiecoöperatie Energent)
- Sacha Dierckx (Sociaal-Econoom Denktank Minerva)
- Karine Vandoorsselaer (Hoofddocente Materialenleer en Ecodesign bij Opleiding Productontwikkeling UAntwerpen)
De moderatie gebeurt door Rik Vancoillie (ex-coördinator vorming BBTK federaal).
De Gentse Feesten Debatten worden gratis aangeboden en zijn een initiatief van Democratie 2000 i.s.m. Trefpunt en stad Gent.
Je bent van harte welkom op za. 25 juli 2026 tussen 14u00 en 17u30 in Campo (Nieuwpoort 35 in Gent).
